عیب یابی در کولر های گازی
ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻣﻄﺒﻮﻉ (کولر گازی، اسپیلت و ..) می توﺍﻧﺪ ﻛﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻳﺎ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻛﻠﻲ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﻴﺴﺘﻢ، ﺣﺬﻑ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻭ ﺣﺬﻑ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺗﺎ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و ..) ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺭﻭﺷﻬﺎﻱ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﺸﻜﻞ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ سیستم های تهویه مطبوع
ﺍﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺩﺭ ﺍﻛﺜﺮ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻣﻄﺒﻮﻉ مانند کولر گازی و اسپیلت ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻫﺮ ﺳﻪ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻣﻘﺎﻭﻣﺖ، ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻭ ﻭﻟﺘﺎژ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشد. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﺳﺮﻭﻳﺴﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻮﻟﺘﻲ ﻣﺘﺮﻫﺎی ﺍﻧﺒﺮﻱ (Clamp) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ
ﺳﻨﺠﺶ ﺁﻣﭙﺮ در سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و ..)
ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ فک هاﻱ ﻣﻮﻟﺘﻲ ﻣﺘﺮ ﺭﺍ ﺣﻮﻝ ﻳﻚ ﻭﺍﻳﺮ ﺗﻚ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺎ ﻓﻴﻠﺪ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺣﻮﻝ ﺳﻴﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻟﻘﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﻓﻜﻬﺎﻱ ﺍﻧﺒﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺁﻣﭙﺮ ﻋﺒﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺳﻴﻢ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻓﻜﻬﺎﻱ ﻣﻮﻟﺘﻲ ﻣﺘﺮ ﺭﺍ ﺣﻮﻝ ﻳﻚ ﺳﻴﻢ ﺗﻜﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ.
ﺳﻨﺠﺶ ﻭﻟﺖ ﻭ ﺍﻫﻢ در سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و ..)
ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﺍﻫﻢ ﻭ ﻭﻟﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺳﻴﻢ ﻫﺎﻱ ﺭﺍﺑﻂ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ.
ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ سیستم های تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و ..)
ﺍﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺷﺎﺭژ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺳﻴﻜﻞ ﺗﺒﺮﻳﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻛﻮﻳﻠﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻮﻟﺮﻫﺎﻱ ﮔﺎﺯﻱ ﻣﻬﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﻭﻟﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻴﺮﺩ ﻭﺻﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﻴﺞ ﻓﺸﺎﺭ ﺑﻪ ﺷﻴﺮ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻜﻞ ﺯﻳﺮ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺞ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﻭ ﮔﻴﺞ ﻓﺸﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﻨﻴﻔﻮﻟﺪ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﮔﻴﺞ ﻫﺎ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺭﻧﮓ ﺁﺑﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ LP ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ HP بکار ﻣﻲ ﺭﻭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺭﻭﻱ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺪﺭﺝ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﺸﺎﺭ، ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻣﺎﻱ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻣﺒﺮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺜًﻼ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﻣﺎﻱ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﮔﻴﺞ ﺧﻮﺍﻧﺪ.
ﻣﮑﺎﻧﻴﺰﻡ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﮔﻴﺞ ﺩﺭ ﺷﮑﻞ ﺯﻳﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﮏ ﻟﻮﻟﮥ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﭘﺬﻳﺮ ﮐﻪ ﻳﮏ ﺳﺮ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ به همرﺍﻩ ﻣﮑﺎﻧﻴﺰﻣﯽ ﺑﺮﺍی ﭼﺮﺧﺶ ﻋﻘﺮﺑﻪ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪۀ ﺍﺟﺰﺍی ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺳﻴﺴﺘﻢ Bourdon ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﮔﺎﺯ ﭘﺮﻓﺸﺎﺭ ﺑﺪﺍﺧﻞ ﻟﻮﻟﮥ ﺧﻤﻴﺪﻩ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺟﺰﺍی ﻣﮑﺎﻧﻴﮑﯽ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﻋﻘﺮﺑﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ.
ﻋﻼﺋﻢ ﻛﻠﻲ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و ..)
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻋﻼﺋﻢ ﻛﻠﻲ ﻛﻪ ﻣ ﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﺩﺭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ.
ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﻣﻲﺩﺍﻧﻴﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎﻱ ﺑﻴﻦ ﺩﻣﺎﻱ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻭ ﺩﻣﺎﻱ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺑﻪ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺎﺭ ﺧﺎﻟﺺ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺮﻣﺎﻝ:
ﻣﺨﻠﻮﻃﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﻮﻟﻪ ﻛﺎﭘﻴﻼﺭﻱ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺷﺎﻣﻞ ۲۰% بخار و ۸۰% مایع ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﻣﺎ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻱ ﺍﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻮﻳﻞ (نقطه B) آخرین قطرات ﻣﺎﻳﻊ ﺑﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺎﺭ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﮔﺮﻣﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﻘﻄﻪ C ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎﻱ ﺑﺨﺎﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﻭ ﺩﻣﺎﻱ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺑﺎﻳﺪ بین ۵C تا ۱۰C باشد.
ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩ:
ﺩﻣﺎﻱ ﺑﺨﺎﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ۲۰C ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎﻳﻲ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۱۶C ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻧﺮﻣﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﻛﻢ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻗﻄﺮﺍﺕ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺧﻴﻠﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ:
ﺩﻣﺎﻱ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ۴C ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺻﻔﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ
ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎﻱ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻭ ﺩﻣﺎﻱ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺮﻣﺎﻝ:
ﺑﺨﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﻣﺎﻱ ۷۰C ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﮔﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ ﻣﺎﻳﻊ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪ B ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺫﺭﺍﺕ ﺑﺨﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﻱ ۳۹C تبدیل می شود و پس از آن B تا C ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺍﺯ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻣﺎﻳﻊ با دمای ۳۴C ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ۵C ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ نرمال بین ۴C تا ۷C می باشد.
ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﺯﻳﺎﺩ:
ﺩﻣﺎﻱ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻣﺒﺮﺩ ۳۹C و دمای خروجی ۲۷C می باشد که ساب کولینگ معادل ۱۲C را نشان می دهد. ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ۱۲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﻛﻢ:
ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﺻﻔﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻢ ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻠﻲ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﻛﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺎﻳﻊ ﻛﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
فشار (LP (Low pressure
ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﻣﺒﺮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺑﻲ ﺣﺠﻤﻲ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺑﻲ ﺣﺠﻤﻲ ﻣﺜًﻼ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺍﻳﻦ ﺣﺠﻢ ﺍﺯ ﺑﺨﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻴﻦ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﻱ مشخص LP,HP داشته باشد. حال در ﺻﻮﺭﺗﻴﻜﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﺋﻴﻜﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﻜﺶ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮﻱ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎر LP شود. در ﺻﻮﺭﺗﻴﻜﻪ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻣﻜﺶ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭ LP افزایش می یابد.
بنابراین مقدار LP ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺩﺭ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺑﺨﺎﺭ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﻜﺶ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻘﺪﺍر LP ﺑﺎﻻ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺩﺭ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻜﺶ ﺑﺨﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺮﺭﺳﻲ:
ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻲ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺒﺮﺩ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺟﺬﺏ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﻢ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻋﻤًﻼ ﺳﺮﻣﺎﺩﻫﻲ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲﺁﻳﺪ.
ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺑﺎﻻ: ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﻲﺭﻭﺩ.
LP پایین: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺨﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣ ﻲﺁﻳﺪ ﻭ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ ﺳﻌﻲ ﺩﺭ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﻣﻘﺪار ﺑﺨﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﺪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ فشار LP کاهش می یابد.
ساب کولینگ و HP پایین: ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﻳﻴﻜﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻤﺘﺮﻱ ﮔﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺟﺬﺏ ﺷﺪﻩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮔﺮﻣﺎﻱ دفع ﺷﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺨﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻨﻚ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ HP ﺍﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﭼﻮﻥ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻮﻳﻞ ﻛﻨﺪﺍﻧﺴﻮﺭ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﻼً ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ.
نکته: ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﺋﻴﻜﻪ ﻓﺸﺎﺭ LP ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣ ﻲﺁﻳﺪ ﺩﻣﺎﻱ ﻣﺒﺮﺩ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ C نزول کرده است. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺭﻭﻱ ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﺭﺩﻳﻔﻬﺎﻱ ﻛﻮﻳﻞ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺑﺮﻓﻚ ﺯﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺣﺘﻲ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻳﺦ ﺯﺩﻥ ﺳﻄﺢ ﺭﻭﻱ ﻛﻞ ﻛﻮﻳﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﮔﺮﻣﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﻻﻳﻞ:
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻧﺸﺖ ﻣﺒﺮﺩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺤﻞ ﻧﺸﺖ ﻣ ﻲﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻛﻒ ﺻﺎﺑﻮﻥ ﻣﺤﻞ ﻧﺸﺖ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﺋﻴﻜﻪ ﺭﻭﻏﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﺒﺮﺩ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻧﺸﺖ ﺳﻄﺢ ﺭﻭﻏﻨﻲ ﻣ ﻲﺷﻮﺩ. ﺩﻟﻴﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺎﺭژ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺷﺎﺭژ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎﻱ ﺗﺒﺮﻳﺪ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺗﻚ ﻓﺎﺯ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻭ ﺳﻴﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻜﻞ C,R,S ﭘﻴﭻ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻭ ﺩﺍﺋﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺳﺮ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺩﺭ ﻛﻞ ﺳﻪ ﺗﺮﻣﻴﻨﺎﻝ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ ﺩﺍﺋﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ:
ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺍﺻﻞ ﻛﻠﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺳﻪ ﺳﺮ ﺗﺮﻣﻴﻨﺎﻝ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮجه به مقادیر بدست آمده باید مقاومت R→S با مجموع C→R و C→S برابر باشد. همپنین مقاومت C→R از C→S باید کمتر باشد.
- ۹۷/۱۲/۱۸